Καλώς ήρθατε

Επίθεση ηλεκτρονικής απάτης στις Ελληνικές τράπεζες

Μπαράζ «επιθέσεων» με λάφυρο πάνω από 5 εκατ. ευρώ το χρόνο δέχονται το τελευταίο διάστημα μεγάλες ελληνικές τράπεζες από διεθνείς σπείρες απατεώνων, που ειδικεύονται στο ηλεκτρονικό έγκλημα.

Η πελατεία ηλεκτρονικής τραπεζικής «βομβαρδίζεται» στην κυριολεξία από πλήθος «μαϊμού» e-mail, που αποσκοπούν στο να υποκλέψουν από μη προσεκτικούς χρήστες του internet banking τους μυστικούς κωδικούς ασφαλείας, για να αδειάσουν στη συνέχεια τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς. Θύματα όμως... ψαρεύουν οι επιτήδειοι και ανάμεσα στην πελατεία των ΑΤΜ΄ς, στα οποία παγιδεύουν την υποδοχή της κάρτας για να αντιγράψουν τη μαγνητική ταινία και χρησιμοποιούν ακόμα και μικροκάμερες για να υποκλέψουν τους κωδικούς ασφαλείας (ΡΙΝ).

Τελευταίος στόχος για τις σπείρες η Τράπεζα Πειραιώς που μέσα σε μία βδομάδα δέχτηκε μπαράζ «επιθέσεων», καθώς οι πελάτες της ηλεκτρονικής τραπεζικής «βομβαρδίστηκαν» με 5-6 διαφορετικά e-mail, προερχόμενα από Ινδία, Κορέα, Ιαπωνία και ΗΠΑ.

Ας σημειωθεί ότι ανάλογα κρούσματα εμφανίστηκαν και στην Citibank, ενώ στο στόχαστρο των επιτήδειων έχουν βρεθεί κατά καιρούς η Εθνική Τράπεζα, η Alpha κ.ά.

Όπως υπογραμμίζουν αρμόδια στελέχη της ηλεκτρονικής τραπεζικής μιλώντας στο Capital.gr, κάθε φορά που «κτυπάει» μια σπείρα με τη μέθοδο του phising στέλνει τουλάχιστον 2 εκατομμύρια μηνύματα σε όλο τον κόσμο. Στόχος είναι να εξαπατηθεί ένα ποσοστό 0,1%, δηλ. περίπου 2.000 άτομα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ το 2006, στην Ελλάδα το σύνολο της απάτης τόσο μέσω διαδικτύου όσο και μέσω των ΑΤΜ ανήλθε -σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη- στα 3 εκατ. ευρώ, πέρυσι, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις τους εκτινάχθηκε στα 5εκατ. ευρώ.

Όπως μας λέει η κ. Έλενα Ορφανίδου, senior manager του τομέα διαχείρισης δικτύων και ανάπτυξης υπηρεσιών της διεύθυνσης ηλεκτρονικής τραπεζικής, της Τράπεζας Πειραιώς: «Μόλις αντιληφθήκαμε ότι δεχόμαστε επίθεση, κατεβάσαμε το όριο συναλλαγών όλων των πελατών μας ηλεκτρονικής τραπεζικής στο μηδέν. Έτσι, ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος πελάτης είχε συνδεθεί με το επικίνδυνο link της σπείρας, για να προχωρήσει σε οποιαδήποτε εργασία θα έπρεπε να πληκτρολογήσει εκτός από τους κωδικούς εισόδου και ασφαλείας, επιπλέον και το extra pin. »Όμως η διάρκεια ζωής του extra pin είναι περίπου 1 λεπτό, οπότε ο κωδικός αυτός αχρηστεύεται πριν προλάβουν οι επιτήδειοι να τον χρησιμοποιήσουν».

Επίσης η Τράπεζα Πειραιώς ενημέρωσε την πελατεία της ότι:

* Η τράπεζα δεν στέλνει ποτέ μηνύματα e-mail που ζητούν από τους αποδέκτες να συνδεθούν με την υπηρεσία winbank και πόσο μάλλον να καταχωρήσουν προσωπικά τους στοιχεία.

* Παράλληλα τους συμβούλευσε να αγνοήσουν και να σβήνουν όλα τα ηλεκτρονικά μηνύματα που λαμβάνουν και τους ζητούν να συνδεθούν με την υπηρεσία winbank για οποιοδήποτε λόγο.

Στην περίπτωση δε, που ο πελάτης αναφέρει στην τράπεζα ότι έχει ανταποκριθεί και έχει καταχωρήσει τους προσωπικούς του κωδικούς στο επικίνδυνο site, τότε θα πρέπει να επικοινωνήσει άμεσα με το Call Center της τράπεζας για να γίνουν όλες οι ενέργειες ελέγχου που απαιτούνται.

Ο ειδικός νομικός σύμβουλος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών κ. Γιώργος Καμπουράκης, αναφέρει για το θέμα στο Capital.gr, ότι: στις περισσότερες περιπτώσεις οι τράπεζες επιστρέφουν τα χρήματα στους πελάτες τους για τις ζημιές που έχουν πάθει, εφόσον εξακριβωθεί ότι είναι αμέτοχοι ευθυνών και έχουν πέσει θύματα απάτης.

Υπογραμμίζει μάλιστα ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν αναπτύξει προχωρημένα συστήματα ανίχνευσης και διαπίστωσης της απάτης στα ΑΤΜ και στην ηλεκτρονική τραπεζική, ώστε στις περιπτώσεις αυτές οι πελάτες να μην επωμίζονται το βάρος, αλλά να το αναλαμβάνουν οι τράπεζες. Δηλαδή, εκτός αν προκύψει βαριά αμέλεια από την πλευρά του θύματος (π.χ. έχει τον αριθμό PIN μαζί την κάρτα στο πορτοφόλι του) τα χρήματα επιστρέφονται στο ακέραιο, μετά το σχετικό έλεγχο.

Απάτη στα ΑΤΜ

Η συνήθης μέθοδος για την κλοπή χρημάτων από το ATM –που γνωρίζει έξαρση το τελευταίο διάστημα- είναι η τεχνική του «ξαφρίσματος» (skimming) για την κλοπή των προσωπικών στοιχείων. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονη τεχνολογία, οι σπείρες των ηλεκτρονικών απατεώνων παγιδεύουν τα ATM των τραπεζών, τοποθετώντας σε αυτά ειδικές συσκευές που «διαβάζουν» την ψηφιακή ταυτότητα της κάθε κάρτας που τοποθετείται σε αυτά. Κάθε φορά δηλαδή που κάποια κάρτα -πιστωτική ή χρεωστική- μπαίνει στο μηχάνημα, η μαγνητική της ταινία και ο αριθμός της αντιγράφονται. Στη συνέχεια με μικροκάμερες, κρυμμένες δίπλα στο ΑΤΜ ή μέσω ειδικής μεμβράνης που «διαβάζει» τα πλήκτρα, οι σπείρες των ΑΤΜ «διαβάζουν» το μυστικό κωδικό (ΡΙΝ) και τον συνδυάζουν με τα υπόλοιπα στοιχεία της κάρτας.

Δημιουργούν λοιπόν νέα πλαστή κάρτα, με τα χαρακτηριστικά της πραγματικής. Στη συνέχεια, ακόμα και αρκετές ημέρες ή εβδομάδες μετά την κλοπή των στοιχείων, οι επιτήδειοι πραγματοποιούν τις παράνομες αναλήψεις, «ξαφρίζοντας» κυριολεκτικά τους λογαριασμούς των ανυποψίαστων θυμάτων τους. Μάλιστα, όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, συχνά οι αναλήψεις γίνονται ακόμα και εκτός Ελλάδος, ώστε να χαθούν τα ίχνη των απατεώνων.

Της Έφης Καραγεώργου

πηγή: capital.gr

0 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:

Related Posts with Thumbnails