Το τρίτο τρίμηνο του 2007 η Volvo πούλησε στην Ευρώπη 42.000 φορτηγά. Το τρίτο τρίμηνο του 2008 πούλησε μόλις 115...
Αυτές οι δύο γραμμές μπορούν να περιγράψουν πλήρως το μέγεθος της οικονομικής κρίσης που πλήττει τον πλανήτη γη. Αρχικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες πίστεψαν ότι τα μεγέθη τους θα άντεχαν από την ανθεκτικότητα της ζήτησης στην Ανατολική Ευρώπη. Η πρόβλεψη αυτή αποδείχτηκε πέρα για πέρα λαθεμένη. Επίσης, οι πωλήσεις σε Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο «πάτωσαν» λόγω της στεγαστικής κρίσης που μαίνεται στις δύο αυτές χώρες. Η είδηση δημοσιεύτηκε στο FT.com και προκάλεσε μεγάλη αίσθηση και δικαιολογημένα.
Κάτι τέτοιες ώρες νιώθουμε τυχεροί που δεν έχουμε βαριά βιομηχανία και γραμμές παραγωγής που θα έπρεπε αυτή την ώρα να παγώσουν. Στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη καταλάβει τι σημαίνει κρίση. Το υποψιαζόμαστε, αλλά δεν είμαστε σε θέση να καταλάβουμε (ευτυχώς) τι σημαίνει για μία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπως είναι η Volvo, να κάνει σχεδόν μηδενικές πωλήσεις.
Η μακαριότητα δεν... ταιριάζει στην περίσταση. Θα καταλάβουμε κι εμείς την κρίση αλλά με μία κάποια χρονική υστέρηση. Ο εργαζόμενος στη Volvo, για παράδειγμα, δεν θα έρθει φέτος στα ελληνικά νησιά για να αγοράσει ήλιο και θάλασσα. Τότε θα θυμηθούμε ότι αυτό συνέβη γιατί το τρίτο τρίμηνο του 2008 πούλησε στην Ευρώπη 115 φορτηγά, 41.885 λιγότερα απ’ ότι το τρίτο τρίμηνο του 2007.
Το πιο ανησυχητικό στην είδηση αυτή είναι η λαθεμένη πρόβλεψη για τις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης. Κι είναι ίσως το μόνο σημείο που μας αφορά άμεσα, υπό την έννοια ότι στις αγορές αυτές είναι εκτεθειμένες πολλές ελληνικές εταιρείες και κυρίως πολλές ελληνικές τράπεζες. Η μεγάλη απόκλιση μεταξύ των προβλέψεων και του τελικού αποτελέσματος μπορεί να σημαίνει ότι είχαμε υπερεκτιμήσει τις δυνατότητες αυτής της αγοράς. Μία ακόμη χειρότερη περίπτωση είναι να μην ήταν «απολύτως ακριβή» τα αρχικά στοιχεία που οδήγησαν και στις αρχικές εκτιμήσεις.
Ενώ, λοιπόν, είχαμε μέχρι τώρα να φοβηθούμε μόνο από τις επιπτώσεις στον τουρισμό, στο εξής θα ανησυχούμε και για την εισαγόμενη ύφεση από τις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Ευρώπη. Κι είναι ίσως το πιο επικίνδυνο, υπό την έννοια ότι το άλλο το περιμένουμε, ενώ αυτό δεν το έχουμε υπολογίσει.
Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Σίλβιο Μπερλουσκόνι κάλεσε πρόσφατα τους Ιταλούς να το ρίξουν έξω και να καταναλώσουν, υποστηρίζοντας ότι η Οικονομία είναι θέμα ψυχολογίας. Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Η ψυχολογία δεν είναι καλή και έχουν ενεργοποιηθεί οι αμυντικοί μηχανισμοί του καταναλωτή. Ακόμη κι αν του δώσουν μερικά χιλιάδες ευρώ ως δώρο δεν θα σπεύσει να αγοράσει το φορτηγάκι που δεν αγόρασε χτες ή να πάει διακοπές. Θα τα φυλάξει, επειδή έχει πειστεί ότι ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα. Για τον υπόλοιπο κόσμο μιλάμε και όχι για την Ελλάδα, όπου αν κρίνει κανείς από την πληρότητα των νυκτερινών καταστημάτων διασκέδασης θα υποθέσει ότι η κρίση είναι μία κακόβουλη φήμη που στόχο έχει να πλήξει το γνήσιο ελληνικό τραγούδι και ίσως και την ελληνική φέτα.
Αυτή η αρνητική ψυχολογία που επικρατεί σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να αλλάξει. Αν τα πράγματα πάντως καλυτερεύσουν θα το διαπιστώσουμε σύντομα. Σε λιγότερο από τρεις μήνες θα μάθουμε τα αποτελέσματα των πωλήσεων των μεγάλων εταιρειών στο τέταρτο τρίμηνο αυτού του δύσκολου έτους. Θα περιμένουμε, λοιπόν, τις πωλήσεις της Volvo για να κάνουμε τις συγκρίσεις μας...
Θανάσης Μαυρίδης από το capital
0 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:
Δημοσίευση σχολίου