Καλό μεσημέρι. Είναι μεγάλες οι αντιδράσεις στα χθεσινά φορολογικά μέτρα της κυβέρνησης και αυτό γιατί πλήττονται και πάλι όλοι οι πολίτες. Αν δει κανένας τα φορολογικά μέτρα, θα διαπιστώσει ότι μόνο 150 εκατομμύρια ευρώ από τα περίπου 1,9 δις που είναι το σύνολο, προκύπτουν από φορολόγηση του πλούτου.
Μια άλλη σύγκριση, που είναι ενδιαφέρουσα και θέλω να κάνω σήμερα είναι για να δούμε τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου η ελληνική κυβέρνηση. Να δούμε, αυτά τα 150 εκατομμύρια που θα πάρει από τους έχοντες και κατέχοντες, πώς συγκρίνονται με το κόστος δανεισμού του Δημοσίου.
Το Δημόσιο λοιπόν έχει δανειστεί μέχρι σήμερα με τρόπο – και υπάρχει μια σχετική δήλωση προ μερικών ημερών της Πολιτικής Εκπροσώπου μας, της κυρίας Κατσέλη – που έχει κοστίσει στον Έλληνα φορολογούμενο 432 εκατομμύρια ευρώ περισσότερο, εξαιτίας του γεγονότος ότι δανείστηκε με πολύ υψηλότερα περιθώρια από τα σημερινά.
Αυτό είναι σχεδόν... τρεις φορές περισσότερα χρήματα απ’ όσα παίρνει από τους έχοντες και κατέχοντες, δηλαδή 432 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον κόστος δανεισμού απ’ ό,τι θα έπρεπε να είναι. Και πόσα παίρνει από τους έχοντες και κατέχοντες; Παίρνει 150 εκατομμύρια. Για να καταλάβουμε όλοι την καταστροφική διαχείριση που κάνει αυτή η κυβέρνηση στα δημόσια οικονομικά.
Θέλω να απαντήσω σε ορισμένα ερωτήματα που έχουν προκύψει, με βάση τα χθεσινά φορολογικά μέτρα της κυβέρνησης.
Πρώτον, ένα ερώτημα το οποίο έχουμε όλοι μας είναι: Αυτό είναι όλο, ή έρχονται κι άλλα; Είναι προφανές ότι έρχονται κι άλλα. Κι εδώ αρκεί μια απλή αριθμητική. Να θυμίσουμε ότι το 2008, η απόκλιση ανάμεσα στο τελικό έλλειμμα του προϋπολογισμού και στο αρχικό προϋπολογισθέν έλλειμμα, ήταν 3,5 μονάδες του ΑΕΠ, περί τα 9 δις ευρώ.
Το 2009 η Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπει ένα έλλειμμα 5%. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ένα έλλειμμα 6,1%. Ο κ. Παπαθανασίου μας λέει ότι θέλει να το μειώσει στο 3,7%. Απλές πράξεις μάς δείχνουν ότι χρειάζεται να μαζέψει ανάμεσα σε 3 με 6 δις ευρώ.
Το 2010, η Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπει ένα έλλειμμα 5,75%. Ο ΟΟΣΑ 6,7%. Ο κ. Παπαθανασίου μας λέει πως θα το μειώσει κάτω από 3%. Απλές πράξεις αριθμητικής σημαίνουν ότι χρειάζεται να μαζέψει ανάμεσα σε 7 με 9 δις ευρώ επιπλέον.
Άρα λοιπόν αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι αυτό που περιμένει τη μέση ελληνική οικογένεια, είναι μια άγρια φοροεπιδρομή η οποία θα ξεκινήσει αμέσως μετά το καλοκαίρι.
Θέλω επίσης ν’ απαντήσω σε ορισμένα πράγματα που άκουσα χθες από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο. Κατ’ αρχήν, αναφέρθηκε σε μια από τις φράσεις που είπε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ στη χθεσινή συνάντηση στον κύκλο Οικονομίας και μας είπε, διαβάζοντας μάλιστα τη φράση: «…Αν τη δώσετε αυτή τη φράση σε χιλιάδες πολίτες και τους ρωτήσετε τι καταλαβαίνουν, θα σας πουν ότι δεν καταλαβαίνουν. Με φράσεις κενές περιεχομένου δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα».
Να διαβάσουμε λοιπόν τη φράση, τι έλεγε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ: «Χρειάζεται αντιμετώπιση της οικονομικής υστέρησης της χώρας, χρηματοδότηση και αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού για μια νέα οικονομία με αιχμή την πράσινη ανάπτυξη». Τι ακριβώς δεν καταλαβαίνει ο κ. Αντώναρος;
Δεν καταλαβαίνει για παράδειγμα ότι εμείς σε αντίθεση με τη Νέα Δημοκρατία, προκρίνουμε την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, όχι τη μείωσή τους ως ποσοστό του ΑΕΠ, κάτι που έκαναν κάθε χρόνο που ήταν κυβέρνηση. Άρα, δεν θέλει να καταλάβει.
Το δεύτερο πράγμα το οποίο είπε χθες ο κ. Αντώναρος, είναι : «Έχουμε βεβαίως και τη βαριά κληρονομιά του παρελθόντος για το χρέος, ένα χρέος που δημιουργήθηκε από το ΠΑΣΟΚ και γι’ αυτό δεν έχουν να πουν τίποτα οι κύριοι του ΠΑΣΟΚ».
Ερώτημα στην κυβέρνηση: Για τα 100 δις ευρώ που έχουν φορτώσει στην πλάτη των Ελλήνων πολιτών από το 2004 που ήρθαν στην εξουσία, έχουν κάτι να πουν; Αν τουλάχιστον τα χρήματα αυτά πήγαιναν κάπου, αν αυξάνονταν οι δαπάνες για την παιδεία, για την υγεία, αν αυξάνονταν οι δαπάνες για τις δημόσιες επενδύσεις, να λέγαμε όλοι ότι τουλάχιστον επενδύονται κάπου τα χρήματα αυτά. Αλλά ούτε αυτό γίνεται.
Θέλω να τελειώσω το θέμα της φορολογίας, απαντώντας σε ερωτήματα τα οποία υποκριτικά ακούμε από κυβερνητικά στελέχη της τελευταίες ημέρες, που είναι ότι: «ωραία, τι να κάνουμε, εμείς είμαστε αναγκασμένοι να τα πάρουμε αυτά τα μέτρα. Εσείς τι θα κάνατε; Το ΠΑΣΟΚ δεν προτείνει τίποτε».
Λοιπόν, να θυμίσουμε για όλους τις 7 πολύ συγκεκριμένες προτάσεις που έχει κάνει το ΠΑΣΟΚ για τη φορολογία.
1) Όλα τα εισοδήματα, από εργασία, από μερίσματα, από ενοίκια, από υπεραξίες, θα φορολογούνται με τον ίδιο δίκαιο τρόπο στην ίδια φορολογική κλίμακα. Ενιαία φορολογική κλίμακα. Τέλος στην ιστορία, τα εισοδήματα από κεφάλαιο να φορολογούνται λιγότερο απ’ ό,τι τα εισοδήματα από εργασία.
2) Ένα αφορολόγητο όριο εισοδήματος για όλους.
3) Κάθε χρόνο οι φορολογικές κλίμακες αναπροσαρμόζονται. Γιατί; Για να μη χάνει αγοραστική αξία ο φορολογούμενος από τον πληθωρισμό. Η σημερινή κυβέρνηση δεν το έχει κάνει αυτό από το 2004, παρεμπιπτόντως.
4) Σκοπεύουμε να μειώσουμε ως κυβέρνηση, τον συντελεστή φορολογίας στα κέρδη των επιχειρήσεων, τα οποία επανεπενδύονται και γίνονται θέσεις εργασίας, για να υπάρχει κίνητρο για ανάπτυξη.
5) Φορολογούμε τα μερίσματα από μετοχές ως εισόδημα φυσικών προσώπων. Με απλά λόγια: Κάποιος ο οποίος έχει 50, και 80 και 100 χιλιάδες εισόδημα από μερίσματα, θα πληρώνει σαν να είναι 50, 80 και 100 χιλιάδες ευρώ εισόδημα κανονικό, όπως πληρώνει ένας μισθωτός. Όχι πολύ λιγότερο, όπως γίνεται σήμερα.
6) Φορολογούμε τα κέρδη από χρηματιστηριακές συναλλαγές αφού βεβαίως συνυπολογισθούν και ζημιές.
7) Καταργούμε το νόμο της Νέας Δημοκρατίας για φορολόγηση στα ακίνητα. Επαναφέρουμε προοδευτική φορολόγηση μεγάλης ακίνητης περιουσίας, από την οποία βεβαίως δεν εξαιρούμε και την εκκλησιαστική περιουσία.
Είναι σαφή αυτά τα πράγματα; Νομίζω πως όχι απλώς είναι σαφή, αλλά δείχνουν και μια ριζικά διαφορετική πολιτική στη φορολογία, από αυτήν που εφαρμόζει η Νέα Δημοκρατία.
Κλείνω τα θέματα φορολογίας με μια αναφορά στο περίφημο ζήτημα της φοροδιαφυγής. Ακούμε από την κυβέρνηση ότι ενδιαφέρεται να πατάξει τη φοροδιαφυγή, ότι κάνει διάφορες ενέργειες κατά της φοροδιαφυγής.
Οι συνεργάτες μου, μου επεσήμαναν ότι στις 23 Ιουνίου στον ΟΟΣΑ, στο Παρίσι -τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης στον οποίο, όπως ξέρουμε όλοι, συμμετέχει η Ελλάδα- έγινε μια διεθνής διάσκεψη για τη μάχη εναντίον της διεθνούς φοροδιαφυγής.
Να σας διαβάσω τα ονόματα των χωρών που συμμετείχαν: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φιλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Κορέα, Λουξεμβούργο, Μεξικό, Ολλανδία, Νορβηγία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία. Λείπει κάποια χώρα μήπως; Το μαντέψατε, λείπει η Ελλάδα. Λείπει ο κ. Παπαθανασίου και οι επιτελείς του από τη 2η Διεθνή Διάσκεψη για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Αυτό δείχνει το ενδιαφέρον αυτής της χώρας και, παρακαλώ πολύ τον υπουργό Οικονομίας να μας εξηγήσει πού ήταν η Ελλάδα, όταν σχεδόν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τουλάχιστον οι χώρες που είναι παλαιότερα μέλη, συζητούν διεθνή μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, συζητούν για τις offshore, για τις εξωχώριες εταιρείες.
Άρα λοιπόν η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι μια μάχη που δίνεται στα λόγια. Είναι μια μάχη που δίνεται με όρους επικοινωνίας, αλλά όχι με όρους πραγματικής πολιτικής.
Μια που μιλάμε για το πώς δαπανά τα χρήματά του το Ελληνικό Δημόσιο, να σας πω από πού κόβει το Ελληνικό Δημόσιο. Κόβει από σπατάλες; Κόβει από δαπάνες που πρέπει να κοπούν; Ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, με μια δήλωσή του μας λέει πού κόβει. Κόβει στην πρόσβαση των ΑΕΙ και Ερευνητικών Ιδρυμάτων της χώρας σε περισσότερους από 9.000 τίτλους επιστημονικών ηλεκτρονικών περιοδικών. Αυτή είναι η περικοπή των δαπανών του Ελληνικού Δημοσίου.
Αυτή είναι η πολιτική της κυβέρνησης, έτσι επενδύουμε στο μέλλον αυτής της χώρας, βρίσκοντας να κόψουμε δαπάνες από την πρόσβαση των ΑΕΙ και των ερευνητικών φορέων σε όλα τα διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Τέλος, μια αναφορά σε μια υπόθεση που παρακολουθούμε εδώ και αρκετές ημέρες όλοι μας, που είναι η σύλληψη ενός Έλληνα δημοσιογράφου, του Ιάσωνα Αθανασιάδη στο Ιράν. Ο κ. Αθανασιάδης, δεν έχει σημασία αν έχει βρετανικό διαβατήριο, είναι Έλληνας. Ήταν εκεί ως απεσταλμένος ξένης εφημερίδας. Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για την απελευθέρωσή του. Ακούμε ότι οι προσπάθειες αυτές είναι σε ένα καλό δρόμο. Ελπίζουμε ότι γρήγορα θα μπορέσει να απελευθερωθεί και να φύγει εκτός Ιράν.
Παρακαλώ, τις ερωτήσεις σας.
Β.ΠΕΤΟΥΡΗ: Μιλήσατε για δεύτερη δέσμη μέτρων το φθινόπωρο και αναρωτιέμαι, η κυβέρνηση αυτή στέλνει τους πολίτες για διακοπές με μια δέσμη μέτρων. Θα τους υποδεχθεί επιστρέφοντας με μια δεύτερη δέσμη μέτρων; Δεν θα υπολογίσει το πολιτικό κόστος; Συνήθως οι κυβερνήσεις το υπολογίζουν.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η κυβέρνηση αυτή είπε ψέματα στους Έλληνες πολίτες προεκλογικά, γιατί όταν εμείς λέγαμε ότι θα βάλει φόρους, αυτοί μας έλεγαν ότι κινδυνολογούμε, ότι είμαστε πράσινα παπαγαλάκια και προφανώς, εμείς επιβεβαιωθήκαμε κι αυτοί διαψεύστηκαν.
Η διαχείριση που κάνουν είναι τόσο κακή που, ναι, αναμένεται δεύτερο κύμα μέτρων, δυστυχώς για τον Έλληνα φορολογούμενο, δυστυχώς για τη μέση ελληνική οικογένεια. Είναι προφανές αυτό, διότι τόσα χρόνια δεν έχουν καταφέρει να κάνουν μια στοιχειώδη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών της χώρας. Αν δεν είχαν ξεκινήσει με την καταστροφική ιστορία της απογραφής, αν είχαν κάνει τα στοιχειώδη και δεν είχαν κομματικοποιήσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, τότε θα υπήρχαν περισσότερα έσοδα.
Αν είχαν μπορέσει να ελέγξουν τις δαπάνες, θα υπήρχε χαμηλότερο έλλειμμα και σήμερα, σε περίοδο κρίσης, δεν θα ήμασταν εκεί όπου είμαστε τώρα. Η Ελλάδα, γιατί άκουσα να λέει κι αυτό ο κ. Παπαθανασίου, ότι τον Οκτώβριο θα είναι σχεδόν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε καθεστώς επιτήρησης, όμως η Ελλάδα είναι η μόνη που από το 2007 έχει έλλειμμα πάνω από 3%. Άρα, ναι, περιμένουμε κι άλλα μέτρα.
Β.ΠΕΤΟΥΡΗ: Μήπως χρειαστεί η κυβέρνηση να ανανεώσει τη λαϊκή εντολή;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εμείς ξέρετε ότι έχουμε ζητήσει ανανέωση της λαϊκής εντολής, γιατί οι σημερινές πολιτικές είναι αδιέξοδες και όσο συντομότερα γίνει, τόσο καλύτερα.
ΣΠ.ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Άρα από τις δικές σας τις εκτιμήσεις κ. Παπακωνσταντίνου εμείς να συνάγουμε το συμπέρασμα ότι απομακρύνονται οι εκλογές το φθινόπωρο;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ειλικρινά σας λέω, ότι δεν το γνωρίζω αυτό. Αυτό έχει να κάνει με το πότε θα αποφασίσει ο κ. Καραμανλής να χάσει τις εκλογές, γιατί περί αυτού πρόκειται.
Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Έχω δυο ερωτήσεις. Να συμφωνήσει κανείς απόλυτα με την κακή, χείριστη διαχείριση της κυβέρνησης στην οικονομία. Ο λαϊκισμός του να μη φορολογηθούν οι σκαφάτοι τι σας πειράζει;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν είπε κανένας να μην φορολογηθούν.
Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Έτσι είπατε.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάνετε λάθος. Απλώς επισημάναμε ότι από το σύνολο των φορολογικών μέτρων που ανακοινώθηκαν, τα 1,9 δις, οι έχοντες και ο κατέχοντες πληρώνουν μόλις 150 εκατομμύρια. Τα υπόλοιπα, τα πληρώνει όλος ο κόσμος.
Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Και δεύτερον, αν φορολογηθούν τα μερίσματα ως εισόδημα φυσικών προσώπων, γιατί να μη φύγουν οι διεθνείς επενδυτές και να πάνε στην Ιταλία ή στην Ταϊβάν και να μείνουν εδώ;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ενώ τώρα, κ. Σιδέρη, έρχονται πλήθος ξένων επενδυτών, συρρέουν! Δεν προλαβαίνουμε να τους σταματήσουμε, δεν προλαβαίνουμε να τους χειριστούμε!
Ο ξένος επενδυτής θέλει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Δεν θέλει ευκαιριακές μειώσεις και φοροαποφυγές. Ο σοβαρός ξένος επενδυτής, όχι αυτός που έρχεται για να βγάλει κάποια γρήγορα χρήματα και να φύγει. Ο σοβαρός ξένος επενδυτής, τον οποίο θέλουμε σ’ αυτή τη χώρα, θέλει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο, δεν θέλει γραφειοκρατικές διαδικασίες, θέλει να μπει να κάνει γρήγορα επενδύσεις. Τίποτα απ’ αυτά δεν του προσφέρει η σημερινή κυβέρνηση.
Μ. ΜΙΧΑΗΛ: Αναφέρατε τα επτά σημεία της πρότασης για τη φορολογική αναδιαμόρφωση του ΠΑΣΟΚ. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτά τα σημεία δεν έχουν γίνει κατανοητά; Εννοώ το εξής. Πιστεύετε ότι υπάρχουν κάποιοι μηχανισμοί και από την κυβέρνηση παραπληροφόρησης των δικών σας, της δικιάς σας πρότασης ούτως ώστε να σχηματίζεται η εικόνα ότι δεν έχετε πρόταση, ότι δεν έχετε να πείτε τίποτα και ότι μιλάτε με γενικολογίες και λαϊκισμό;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όχι, κ. Μιχαήλ. Νομίζω πως τα μέτρα μας είναι κατανοητά και, όσο τα επαναλαμβάνουμε, γίνονται περισσότερο κτήμα του πολίτη. Αυτό που συμβαίνει πάρα πολύ απλά είναι ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει τους πολίτες ότι αυτά που κάνει είναι μονόδρομος. Ε, δεν είναι μονόδρομος. Υπάρχουν εναλλακτικές πολιτικές και τις έχουμε προτείνει και είναι πολύ συγκεκριμένες.
Γ.ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, ο κ. Παπαθανασίου σήμερα είπε ότι η κυβέρνηση δεν είπε ποτέ στους πολίτες να πάνε να αγοράσουν αυτοκίνητα πάνω από 2.000 κυβικά και ότι έχουμε δυο με τρία κινητά ο κάθε Έλληνας και το σύστημα, λέει, μπουκώνει στις γιορτές από τα πολλά SMS που στέλνουν. Το σχόλιό σας.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Άρα, ο λόγος για τον οποίο φορολόγησε τα κινητά σήμερα ο κ. Παπαθανασίου, είναι για να ελαφρύνει το σύστημα τις γιορτές, αν κατάλαβα καλά. Όσο για το κατά πόσον έστειλε σήμα στους Έλληνες να αγοράσουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, νομίζω πως η μείωση των τελών ταξινόμησης όπου, εάν θυμάμαι καλά, ένα αυτοκίνητο 2.500 κυβικών είχε μια μείωση 5, 6, 7 χιλιάδες ευρώ, ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για όσους είχαν τη δυνατότητα να το κάνουν.
ΑΓΓ. ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Ήθελα να ρωτήσω σε σχέση μ’ αυτό που κατηγορείστε, ότι δεν έχετε άλλη εναλλακτική λύση. Ήθελα να ρωτήσω αν μετά τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση διευκολύνεται ή δυσχεραίνεται το έργο μιας τυχόν μελλοντικής κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Αν δηλαδή εσείς, αν πάρει και το δεύτερο πακέτο μέτρων η κυβέρνηση, βρείτε γεμάτα ταμεία εν πάση περιπτώσει ή αν θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσετε κάποιες από τις δεσμεύσεις σας.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το πρόβλημα δεν έχει να κάνει τόσο με το τι γίνεται μ’ αυτά τα μέτρα κ. Μόσχοβα. Το πρόβλημα είναι πως ό,τι χρήματα και να μαζέψουν, με τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται το κράτος, αδειάζουν και πάλι τα ταμεία. Με την πελατειακή διαχείριση του κράτους που κάνουν, με το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σαφείς επιλογές για το πού πρέπει να υπάρχουν πράγματι δαπάνες και επενδύσεις και πού όχι, τελικά ό,τι και να μαζευτεί, σπαταλάται και δεν επιστρέφει στον πολίτη.
Η φορολογία είναι ένα μέσο για να μπορούμε να πληρώνουμε συλλογικά ως κοινωνία, για μία σειρά από δημόσια αγαθά από την άμυνα και την αστυνόμευση, μέχρι την παιδεία την υγεία και το κοινωνικό κράτος. Αυτά είναι που δεν βλέπει ο πολίτης και δεν βλέπει να του επιστρέφονται σε υπηρεσίες τα χρήματα τα οποία δίνει. .
ΑΓΓ.ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Δεν μου απαντήσατε όμως αν εσείς αναπροσαρμόζετε την πολιτική σας, αν δηλαδή με βάση τα οικονομικά δεδομένα, την ύφεση που προβλέπει ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την πολιτική τη συγκεκριμένη όπως τη χαρακτηρίζετε της κυβέρνησης και τα μέτρα που θα πάρει, αν αναπροσαρμόζονται ή όχι οι δικές σας δεσμεύσεις.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εμείς, ως επόμενη κυβέρνηση, λαού θέλοντος προφανώς, θα ασκήσουμε την πολιτική την οποία έχουμε προτείνει στους Έλληνες πολίτες και την οποία εξειδικεύουμε, όσο πλησιάζουν και οι εκλογές, με τον πιο υπεύθυνο τρόπο και με βάση βεβαίως τα στοιχεία της οικονομίας τα οποία θα παραλάβουμε, είναι σαφές αυτό.
Αυτό σημαίνει μία δημοσιονομική προσαρμογή. Αλλά σε μία περίοδο ύφεσης, δεν είναι το πρώτο πράγμα και η μοναδική σου προτεραιότητα η δημοσιονομική προσαρμογή. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις, είναι να ξαναφέρεις την εμπιστοσύνη στην οικονομία, να ξαναβρείς τους ρυθμούς ανάπτυξης, να ξαναφέρεις την εμπιστοσύνη για τον πολίτη, να μπεις στις ξένες αγορές, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις.
Και ταυτοχρόνως, κάνεις και την προσπάθεια της δημοσιονομικής προσαρμογής, σε ένα βάθος χρόνου. Διαπραγματεύεσαι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ένα διαφορετικό χρονοδιάγραμμα από αυτό αυτής της κυβέρνησης. Είμαστε η μοναδική χώρα που έχει δύο έτη για να προσαρμόσει το έλλειμμα κάτω από 3%, όλες οι χώρες έχουν από τρία και πάνω. Και πορεύεσαι με ένα τετραετές πρόγραμμα, που ισορροπεί το θέμα της ανάπτυξης, με το θέμα της προσαρμογής.
ΑΓΓ.ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Άρα δεν αποκλείεται να βάλετε κι εσείς νέους φόρους, ανάλογα είπατε με τη δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδας.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η διαφορά μας με τη Νέα Δημοκρατία είναι ότι εμείς έχουμε πει πολύ καθαρά ότι δεν θα υπάρξει περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση της μέσης ελληνικής οικογένειας και των χαμηλότερων εισοδημάτων (εδώ μπορείτε να γελάσετε). Οι έχοντες και οι κατέχοντες, βεβαίως και θα έχουν μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση, το έχουμε πει πάρα πολύ καθαρά, νομίζω πως είναι καθαρό και στα εφτά σημεία τα οποία έχω πει.
ΑΓΓ.ΜΟΣΧΟΒΑΣ: Και ο κ. Καραμανλής το είπε καθαρά, αλλά δεν το τήρησε.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο κ. Καραμανλής είναι γνωστός για την αθέτηση των υποσχέσεών του.
Γ.ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω πώς σχολιάζετε τα όσα λέει ο κ. Χριστοφοράκος στη Γερμανία, στο ότι δηλαδή “απειλείται η ζωή του στην Ελλάδα και ότι δέκα πολιτικοί δε θέλουν να έρθει εδώ και να μιλήσει και να πει την αλήθεια”.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι αυτοί οι «δέκα πολιτικοί» δεν αφορούν εμάς. Εμείς θέλουμε να έρθει ο κ. Χριστοφοράκος και να πει ό,τι έχει να πει, όποιον και να αφορούν αυτά τα πράγματα. Θέλουμε να ξέρει ο Έλληνας πολίτης τι έχει συμβεί σε αυτή την υπόθεση. Να μην μείνουν σκοτεινές σκιές, όλα να είναι απολύτως καθαρά. Από εκεί και πέρα, ο ίδιος προφανώς χρησιμοποιεί την όποια υπερασπιστική τακτική θεωρεί καλύτερη, για τον εαυτό του. Το δημόσιο συμφέρον, άλλα επιβάλλει.
Κ. ΠΑΠΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, εγώ θέλω να ρωτήσω για το επόμενο θέμα που έρχεται και αφορά τους ημιυπαίθριους και έχω δύο συναφή ερωτήματα.
Λέτε, ότι πρόκειται για εφάπαξ εισφορά και γίνεται για ταμειακούς λόγους. Εγώ ήθελα να σας ρωτήσω όμως τι λέτε στον πολίτη, να πάει να το πληρώσει, να μην πάει να το πληρώσει; Είναι παράνομο, δεν είναι παράνομο; Αυτό είναι το ένα ερώτημα.
Και το δεύτερο, ας υποθέσουμε ότι οι πολίτες πάνε και το πληρώνουν και έρθετε εσείς κυβέρνηση, θα πρόκειται για τακτοποίηση, θα πρόκειται για νομιμοποίηση, για τι θα πρόκειται;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κατ΄ αρχάς για να μπορέσω να απαντήσω στο ερώτημά σας κα Παπά, το οποίο είναι απολύτως εύλογο, θα πρέπει να έχουμε μπροστά μας τη συγκεκριμένη πρόταση της κυβέρνησης, την οποία δεν έχουμε.
Αυτή τη στιγμή, έχουμε έναν κ. Παπαθανασίου, ο οποίος μας ανακοινώνει -απουσία του κ. Σουφλιά παρεπιπτόντως- ότι θα γίνει η νομιμοποίηση ή η ρύθμιση, δεν θυμάμαι ποια ήταν η ακριβής λέξη που χρησιμοποίησε, των ημιϋπαίθριων χώρων, η τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων.
Εγώ θέλω να δω περί τίνος πρόκειται, σε τι νομική βάση στηρίζεται αυτό, τι ακριβώς χαρακτηριστικά θα έχει και ούτω καθεξής. Διότι από ό,τι κατάλαβα, το ανακοίνωσε και είπε «το ΥΠΕΧΩΔΕ θα το εφαρμόσει». Τον κ. Σουφλιά, δεν τον έχουμε ρωτήσει τι ακριβώς σκοπεύει να κάνει. Άρα λοιπόν, να δούμε την πρόταση της κυβέρνησης και ευχαρίστως μετά να τοποθετηθώ με λεπτομέρειες.
Γ.ΣΙΔΕΡΗΣ: Συγνώμη που επιμένω, δεν είμαι μερισματούχος, αλλά μια μετοχή την πουλάει κάποιος, κερδίζει, φορολογείται. Στο ενδιάμεσο έχει λάβει και το μέρισμα που φορολογείται και η ίδια η μετοχή τα κέρδη της έχουν φορολογηθεί και στην πηγή. Άρα έχουμε τριπλή φορολογία σε μια μετοχή. Και περιμένετε να επενδύσει κανείς;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας το εξηγήσω με πολύ απλά λόγια. Τα κέρδη μιας επιχείρησης χωρίζονται στα κέρδη, τα οποία μένουν στην επιχείρηση και επανεπενδύονται, και στα κέρδη τα οποία διανέμονται. Τα κέρδη τα οποία διανέμονται, είναι εισόδημα φυσικού προσώπου και φορολογούνται με την κλίμακα φυσικού προσώπου κι εκεί εξαντλείται η φορολογία.
Δ.ΛΑΓΟΥ: Είπατε σήμερα λοιπόν καθαρά ότι αναμένουμε από τον Οκτώβριο από το Φθινόπωρο τέλος πάντων ένα δεύτερο πακέτο μέτρων. Καταλαβαίνω ότι μάλλον θα είναι πιο «αιματηρό» καθώς συνδυάζω αυτό που μας είπατε χθες ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τα χθεσινά, ήταν αποσπασματικά, ατελέσφορα και όχι μόνιμου χαρακτήρα.
Σημειώσατε δε εχθές ότι “ως μη μόνιμου χαρακτήρα δεν μπορούν να λειτουργήσουν στη μείωση του ελλείμματος”. Άρα να εικάσουμε ότι από τον Οκτώβριο ή όποτε τέλος πάντων έχουμε την ανακοίνωση του δεύτερου πακέτου, θα υποχρεωθούν οι κυβερνώντες από την Ευρωπαϊκή Ένωση να λάβουν πολύ πιο σκληρά μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα και σε αυτή την περίπτωση ποια θα μπορούσαν να είναι αυτά;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το ποια, να ρωτήσετε την κυβέρνηση. Αυτό που είπα χθες και το επαναλαμβάνω και σήμερα, είναι ότι μία σειρά από αυτά τα μέτρα θα κριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά πόσον εντάσσονται στη λογική των προσωρινών, ή έχουν πιο μόνιμο χαρακτήρα. Εάν εντάσσονται στη λογική των προσωρινών, τότε δεν θα μπορούν να αφαιρεθούν από το έλλειμμα. Εάν εντάσσονται στη λογική των μόνιμων τότε μπορούν.
Δεν ξέρω και δεν μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή, πόσα από αυτά θα μπουν στη μία ή στην άλλη κατηγορία. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία όμως ότι, από τη στιγμή που η κυβέρνηση η ίδια έρχεται και λέει ότι αυτά είναι έκτακτα μέτρα, στην ουσία, λέει ότι είναι προσωρινού χαρακτήρα.
Άρα λοιπόν, τον Οκτώβριο θα έχουμε μέτρα πιο μόνιμου χαρακτήρα, για να καλύψουμε αυτή τη διαφορά των δις που μας λείπουν, την οποία σας διάβασα. Και εκεί λοιπόν, ρωτήστε την κυβέρνηση αν θα πάει σε αύξηση του ΦΠΑ για παράδειγμα, ή αν θα πάει σε άλλες αυξήσεις έμμεσων φόρων, που πλήττουν όλους τους πολίτες.
Γ.ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Συγνώμη, απλά μία διευκρίνιση, σήμερα ο κ. Παπαθανασίου είπε ότι δεν πρόκειται για έκτακτα μέτρα κι ότι είναι μόνιμα τα μέτρα, πλην αυτού για τα σκάφη αν δεν απατώμαι.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αυτό όμως θα κριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τι είναι μόνιμο και τι δεν είναι.
Προφανώς, εφόσον η κυβέρνηση επιχειρηματολογήσει ότι όλα αυτά είναι μόνιμα, είναι ενδιαφέρον ότι μαθαίνουμε ότι θα μας βάζουν αυτά τα μέτρα κάθε χρόνο. Γιατί αυτή είναι η λογική του μόνιμου. Μόνιμο σημαίνει ότι θα έρχονται κάθε χρόνο τα ίδια μέτρα, δηλαδή κάθε χρόνο θα έχουμε μία περαιτέρω επιβάρυνση των τελών κυκλοφορίας, των κινητών κ.λπ. Από εκεί και πέρα, θα κρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τι από αυτά μπορεί και πρέπει να προσμετρηθεί στο έλλειμμα.
Θυμηθείτε τώρα τι έλεγε μερικούς μήνες πριν
Ευχαριστώ πολύ, καλό Σαββατοκύριακο.
από το Με Σύμμαχο Εσένα
Καλώς ήρθατε
0 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:
Δημοσίευση σχολίου