Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγραφεί το “γράψε – σβήσε” με τα τέλη κυκλοφορίας που διαδραματίζεται τις τελευταίες 100 ημέρες και έπεται συνέχεια...
Τα ακριβά τέλη κυκλοφορίας υπήρξαν αιτία τριβών στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος, ενώ και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για αδικία που θα διορθωθεί. Αλλά ούτε το οικονομικό επιτελείο φαίνεται να είναι ικανοποιημένο με τα «τσουχτερά» τέλη, εξαιτίας των μαζικών καταθέσεων πινακίδων που οδήγησαν σε σημαντική συρρίκνωση των προσδοκώμενων εσόδων.
Στο πλαίσιο αυτό, την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Οικονομίας Γ. Παπακωνσταντίνου προανήγγειλε στη Βουλή νέες διαρθρωτικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Όπως ανέφερε, στο πλαίσιο της συζήτησης του φορολογικού νομοσχεδίου τα τέλη κυκλοφορίας θα αναδιαμορφωθούν προκειμένου η αξία τους να συνδέεται με το βαθμό χρήσης του αυτοκινήτου.
Τα νέα τέλη
Πλέον η ειδική διυπουργική επιτροπή που... αποτελείται από τα υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Υποδομών προσανατολίζεται στη διαμόρφωση τελών που θα έχουν περισσότερο «οικολογικό» και λιγότερο εισπρακτικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι μέχρι το 2012, όπως ορίζει κοινοτική οδηγία, θα πρέπει ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων αυτοκινήτων να μην ξεπερνάει τα 130 γραμ. ανά χλμ. CO2.
Σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια, η αναδιαμόρφωση των τελών κυκλοφορίας αναμένεται να πραγματοποιηθεί με ένα από τους δύο παρακάτω τρόπους:
Πρώτον μέσω μείωσης του κόστους του σήματος κυκλοφορίας και παράλληλης αύξησης της τιμής της βενζίνης μέσω της αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Κατά το υπουργείο Οικονομικών, μέχρι το 2012 οι φόροι στη βενζίνη θα πρέπει σταδιακά να έχουν αυξηθεί, καθώς είναι από τους χαμηλότερους σε όλη την Ευρώπη.
Βάσει της δεύτερης επικρατέστερης εκδοχής, η αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας θα εξαρτάται αφενός από την ποσότητα ρύπων διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2) και αφετέρου από τις προδιαγραφές ρύπων που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο. Εάν δηλαδή κατατάσσεται στην κλάση χαμηλών ή υψηλών ρύπων, Euro 4 ή Euro 1, αντιστοίχως.
Για παράδειγμα ο ιδιοκτήτης μίας Mercedes E200 που εκπέμπει 210 γραμ. CO2 ανά χλμ θα επιβαρύνεται περισσότερο συγκριτικά με τον ιδιοκτήτη μίας Skoda Superb 1,4 TSI. που εκπέμπει 157 γραμ. CO2 ανά χλμ.
Μολονότι η αρμόδια επιτροπή δεν έχει ακόμη καταλήξει ποιο από τα δύο μοντέλα θα υιοθετήσει για να αναδιαμορφώσει τα τέλη, προς στιγμήν φέρεται να προκρίνεται η αύξηση του φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη.
“Ουσιαστικά δεν πρόκειται για δύο διαφορετικά μοντέλα προσδιορισμού των τελών, δεδομένου ότι ένα αυτοκίνητο που εκπέμπει μεγάλη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα καταναλώνει περισσότερη βενζίνη" επισημαίνει στο Capital.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κ. Δημήτρης Πάτσιος.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών πρωτευουσών -όπου όμως, το σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς είναι ολοκληρωμένο και η χρήση αυτοκινήτου καθίσταται περιττή- η εκπομπή ρύπων αποτελεί το βασικό κριτήριο για τη φορολόγηση των κατόχων Ι.Χ.
Στην Κύπρο τα τέλη κυκλοφορίας μειώνονται κατά 15% για αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερο από 150 γραμ. ανά χλμ.
Στην Ιταλία η αγορά αυτοκινήτου που ανήκει στην κατηγορία Euro 4 ή 5 και εκπέμπει λιγότερο από 140 γραμ. CO2 ανά χλμ., συνοδεύεται με έκπτωση φόρου 800 ευρώ και διετή απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.
Στη Μεγάλη Βρετανία τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται βάσει των εκπομπών CO2 και ανέρχονται στις 0 λίρες για αυτοκίνητα με ρύπους έως 100 γραμ. / χλμ και 300 λίρες για τροχοφόρα με εκπομπές CO2 άνω των 225 γραμ. ανά χλμ.
Στη Γερμανία από 1 Ιανουαρίου τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται βάσει ρύπων, με τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με εκπομπές κάτω των 100 γραμ. ανά χλμ. να μην καταβάλουν τέλη.
Στη Γαλλία, όπου δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας, η αγορά ενός βενζινοβόρου αυτοκινήτου επιβαρύνεται με φόρο από 200 έως 2.600 ευρώ ανάλογα με την ποσότητα CO2 που εκπέμπει.
του Δημήτρη Δελεβέγκου στο capital
Καλώς ήρθατε
0 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:
Δημοσίευση σχολίου