Ας πούμε αλήθειες. Αλήθειες ωμές που μπορεί να πονάνε, αλλά πιθανά να θεραπεύουν και από πλάνες. Άλλος ένας διάλογος για την Παιδεία. Χωρίς ακόμα να έχουμε ξεκαθαρίσει για ποιο πράγμα θα διαλεχτούμε. Γιατί αν δεν ξέρεις το θέμα, ό,τι και να αποφασίσεις, θα είσαι εκτός θέματος.
Θα μιλήσουμε για παιδεία; Φυσικά ποτέ ένας νόμος δεν μπορεί να επιβάλλει κανόνες απόκτησης παιδείας. Γιατί η παιδεία είναι βασική έννοια, και έχει κατά την ταπεινή μου άποψη, ως κυρίαρχο συστατικό την εθελοντική επιθυμία για απόκτηση γνώσης. Γνώσης που δεν είναι απαραίτητα χρηστική.
Μήπως θα μιλήσουμε για εκπαίδευση; Δηλαδή μήπως θα μιλήσουμε για ένα σύστημα κανόνων που προδιαγράφουν καθήκοντα και υποχρεώσεις διδασκομένων και διδασκόντων, με σκοπό την εκπαίδευση του μαθητή, σε ένα προσανατολισμένο γνωστικό στόχο, που καταλήγει στην αποδεδειγμένη απόκτηση ικανοτήτων, για ένα σκοπό.
Πρέπει πάντως να δεχτούμε, πως άλλο παιδεία, και άλλο εκπαίδευση. Εμείς στην Ελλάδα για ποιο πράγμα κάνουμε διάλογο; Για την παιδεία ή για την εκπαίδευση;
Θα ήταν μάλλον... αστείο να απαντήσουμε ότι κάνουμε διάλογο για την παιδεία, έχοντας καταργήσει την αρχαία ελληνική γραμματεία, έχοντας ανύπαρκτη έρευνα, και με πνευματικό κόσμο κρυμμένο.
Ας υποθέσουμε ότι κάνουμε διάλογο για το εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδή για την εκπαίδευση. Δηλαδή για να ορίσουμε κανόνες και υποχρεώσεις ΟΛΩΝ των συμμετεχόντων στο σύστημα, με σκοπό την άριστη εκπαίδευση των μαθητών σε συγκεκριμένο πρόγραμμα με συγκεκριμένο στόχο.
Ο στόχος; Ποιος είναι ο στόχος; Οι σοβαροί λαοί θα απαντούσαν ότι: Φτιάχνουμε εκπαιδευτικό σύστημα που θα μπορέσει να εκπαιδεύσει τα στελέχη, που θα απαιτηθούν για την οικονομική και πνευματική ανάπτυξη της χώρας, όταν έρθει η ώρα της αποφοίτησης τους.
Δηλαδή:
1.- Προγραμματίζουν την εξέλιξη της κοινωνίας τους για τα επόμενα 5, 10, 20 χρόνια. Ο προγραμματισμός δεν ανατρέπεται κάθε τετραετία, ή με κάθε ανασχηματισμό. Είναι διακομματικά συμφωνημένος.
2.- Με βάση το μοντέλο εξέλιξης που έχουν αποφασίσει να υλοποιήσουν, υπολογίζουν τον αριθμό των εργατών, των τεχνητών, και των επιστημόνων που θα απαιτηθούν ανά ειδικότητα.
3.-Στη συνέχεια σχεδιάζουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα τέτοιο, ώστε την κατάλληλη στιγμή, να τους αποδώσει τα στελέχη που θα χρειαστεί η κοινωνία αυτή, για να προχωρήσει παραπέρα.
Εμείς, προγραμματισμό δεν έχουμε (για διακομματικό προγραμματισμό, ντρέπομαι να αναφερθώ). Άρα, δεν γνωρίζουμε το στόχο. Δεν ξέρουμε δηλαδή πόσους οικονομολόγους θα χρειαστεί η οικονομία μας την επόμενη πενταετία, ούτε πόσους γιατρούς, ούτε πόσους δικηγόρους.
Παρ΄ όλα αυτά εισάγουμε εκατοντάδες μαθητές σε πανεπιστημιακές σχολές οικονομικών σπουδών, ιατρικών σπουδών, νομικών σπουδών. Αν λοιπόν κάνουμε διάλογο για την εκπαίδευση:
- Χωρίς γνωρίζουμε το στόχο για ποιο πράγμα θα συζητήσουμε;
- Χωρίς να γνωρίζουμε τις ανάγκες για ποιο πράγμα θα αποφασίσουμε;
Τι είδους εκπαίδευση θα σχεδιάσουμε; Τελικά μήπως ο διάλογος δεν γίνεται ούτε για την παιδεία ούτε για την εκπαίδευση; Συγχωρήστε με αλλά μάλλον αυτός ο διάλογος που γίνεται πάντα στη χώρα μας, και βαφτίζεται διάλογος για την εκπαίδευση είναι ένας διάλογος για να ρυθμίσουμε τους κανόνες λειτουργίας των ΠΤΥΧΙΟΠΩΛΕΙΩΝ.
Εδώ είναι εύκολο να γίνει διάλογος, διότι δεν χρειάζεσαι να γνωρίζεις το στόχο, ούτε φυσικά τις ανάγκες. Το μόνο που χρειάζεται είναι να κανονίσεις τον τρόπο λειτουργίας του πτυχιοπωλείου. Ε, διάολε δεν είναι και δύσκολο αυτό. Βάζεις έναν πρόεδρο στο διάλογο, ειδικό στο θέμα, και τι πιο καλό από ένα πρώην πρόεδρο πτυχιοπωλείου, φωνάζεις και τους συλλόγους των καταναλωτών (φοιτητών), οι οποίοι εκπροσωπούνται μέσω των πολιτικών τους καλύψεων (κόμματα), φωνάζεις και ενώσεις των υπαλλήλων (Σύλλογοι πανεπιστημιακών), μαζί και τους συλλόγους βοηθητικού προσωπικού (δάσκαλοι, καθηγητές), και όλοι μαζί αποφασίζουν τους τρόπους με τους οποίους τα πτυχιοπωλεία θα γίνουν αποδοτικότερα.
Οι προτάσεις απλές και σαφείς:
1.- Να μπορούμε να μπαίνουμε εύκολα στο κατάστημα.
2.- Τα προϊόντα στα ράφια (μαθήματα), να είναι εύκολα προσβάσιμα.
3.- Να μη χρειάζεται πολύ χρόνο (εξάμηνα), για να βρούμε αυτό που θα πάρουμε.
4.- Να μη καθυστερούμε στην έξοδο.
5.- Να μη πληρώνουμε για την πτυχιοκτησία.
6.- Καλές αμοιβές για τους υπαλλήλους.
7.-Μεγάλη διαφοροποίηση προϊόντων, ώστε να μην έχουμε ογκώδεις συλλόγους απογοητευμένων αγοραστών.
Α, μάλιστα, τώρα το κατάλαβα. Διάλογος για πιο άνετα, εύκολα προσβάσιμα και ξεκούραστα πτυχιοπωλεία. Σε συνεργασία με τους πτυχιοκτήτες, με τους πτυχιοεξαρτόμενους επαγγελματίες, και τους πτυχιοπώλες!!!
Σωστά. Τώρα ξέρω τι ψάχνουνε στο διάλογο. Ξέρετε, μου έκανε εντύπωση, η ανακοίνωση «Διάλογος για την παιδεία». Λέω, σοβαροί άνθρωποι, Υπουργοί, πρυτάνεις, πανεπιστημιακοί, είναι δυνατόν να κοροϊδεύουμε τόσο απροκάλυπτα την κοινωνία;
Του Ηρακλή Α. Σωτηράκη στο capital
Ο κ. Ηρακλής Α. Σωτηράκης είναι Επίκουρος καθηγητής ΤΕΙ Πειραιά
Καλώς ήρθατε
5 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:
Γιἀ τἠν σωστἠ εκμἀθησι τἠς γλὠσσης,τἠν μελἐτη τἠς Ελληνικἠς Γραμματεἰας,ποὐ δημιουργεἰ σωστους ανθρὠπους καἰ υπεὐθυνους πολἰτες,θἀ μιλἠση κανεἰς;
ἠ θἀ συνεχἰσθἠ ὀ αποκλεισμὀς τὠν,Παλαμἀ,Ελὐτη,καἰ δἐν γνωρἰζω ποιὠν ἀλλων ὠς εθνικιστὠν;Φθἀσαμε στὀ λυπηρὀ σημεἰο νἀ μπερδεὐουμε τἀ φρονἠματἀ μας μἐ τἠν γλὠσσα μας,καἰ μἐ ὀ,τι πολὐτιμο ἐχουμε απὀ τοὐς προγὀνους μας ὠς λαὀς.Γι'αυτὀ τἀ παιδιἀ μας ἐγιναν ἐτσι ὀπως ἐγιναν,πρὀς μεγἀλη χαρἀ τὠν εχθρὠν μας.
Από τη στιγμή που δεν υπάρχει κοινή εθνική πολιτική για την Εκπαίδευση όλα είναι πλέον θέμα πολιτiκής εκμετάλλευσης. Όταν οι εξαγγελίες εκάστοτε υπουργού διαρκούν μόνο όσο και η κυβέρνησή του, πώς περιμένουμε η εκπαίδευση να έχει στόχο και σκοπό?
Και για ποια εκπαίδευση μιλάμε, άραγε, όταν μαστίζεται από τεχνοκρατική μονομέρεια?Όταν ύπουλα όλο το σύστημα προετοιμάζει τεχνοκράτες ή επιστημονικά εξειδικευμένους εργάτες?Πόσο συχνά ακούγεται η ανθρωπιστική παιδεία που μπορεί να γίνει η θεραπεία, αν όχι η πανάκεια για τη διαμόρφωση πολιτών? Μια εκπαίδευση, όπως η δική μας, που προετοιμάζει ΥΠΗΚΟΟΥΣ και όχι ΠΟΛΙΤΕΣ, που έμμεσα χρωματίζει πολιτικά τις συνειδήσεις, που στηρίζεται στη μηχανική μάθηση και οδηγεί στη λοβοτομή της κριτικής ικανότητας, που προωθεί ενα εξαντλητικό σύστημα εξετάσεων και επιφανειακής γνώσης δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για τη βαθμοθηρεία και τη μελλοντική χρησιμοθηρεία, πώς περιμένουμε να πλάσει πολίτες άξιους της χώρας και της δημοκρατίας? Όταν η αρχαιοελληνική γραμματεία εξοστρακίζεται για χάρη άλλων επουσιωδών μαθημάτων προκειμένου να "βολευτούν" ειδκότητες καθηγητών, όταν η ασυνειδησία ημών των καθηγητών δικαιολογείται με το "άθλιο σύστημα", όταν οι γονείς δεν είναι συχνά αρωγοί του εκπαιδευτικού έργου, όταν τα παιδαγωγικά δεν είναι παρά ένα μάθημα του ΑΣΕΠ, όταν διορίζεται καθηγητής που διδάσκει άγνωστο γι αυτόν αντικείμενο, όταν η καλλιτεχνική παιδεία είναι αγγαρεία και η ακαλαισθησία κυριαρχεί, όταν στην ορμή της εφηβείας ο δάσκαλος σαν οντότητα είναι απών, η εκπαίδευση δεν μπορεί να εξελιχθεί. Και με τίποτα βέβαια δεν μπορεί να ονομαστεί Παιδεία.
Στάθηκα στον εξοστρακισμό της αρχαιοελληνικής γραμματείας, γιατί δεν είναι τυχαίο ότι η Αναγέννηση, ο Διαφωτισμός αλλά και τόσα ιστορικά κινήματα στράφηκαν στους αρχαίους Έλληνες για ΦΩΣ, για ηθική επανάσταση, για εξέγερση εναντίον των υπονομευτών της προσωπικής ελευθερίας και για πηγή προβληματισμού και διαχρονικών ανθρωπιστικών ιδεών. Δεν φταίει μόνο η ελλιπής χρηματοδότηση, φταίει (για μένα) η ανήθικη και απάνθρωπη ηθική των αρχόντων μας που (ηθελημένα) δεν θέλουν την ελληνική νεολαία να υπερβεί τη γενιά της ταπείνωσης.
Παιδεία-αγωγή-μόρφωση είναι δια βίου αγώνας. Εκπαίδευση είναι πολιτειακό σύστημα αφημένο στα χέρια άσχετων και συχνά παγκοσμιοποιημένων (?) επαγγελματιών πολιτικών.
Καλησπέρα και καλό μήνα.
Από τη στιγμή που δεν υπάρχει κοινή εθνική πολιτική για την Εκπαίδευση όλα είναι πλέον θέμα πολιτiκής εκμετάλλευσης. Όταν οι εξαγγελίες εκάστοτε υπουργού διαρκούν μόνο όσο και η κυβέρνησή του, πώς περιμένουμε η εκπαίδευση να έχει στόχο και σκοπό?
Και για ποια εκπαίδευση μιλάμε, άραγε, όταν μαστίζεται από τεχνοκρατική μονομέρεια?Όταν ύπουλα όλο το σύστημα προετοιμάζει τεχνοκράτες ή επιστημονικά εξειδικευμένους εργάτες?Πόσο συχνά ακούγεται η ανθρωπιστική παιδεία που μπορεί να γίνει η θεραπεία, αν όχι η πανάκεια για τη διαμόρφωση πολιτών? Μια εκπαίδευση, όπως η δική μας, που προετοιμάζει ΥΠΗΚΟΟΥΣ και όχι ΠΟΛΙΤΕΣ, που έμμεσα χρωματίζει πολιτικά τις συνειδήσεις, που στηρίζεται στη μηχανική μάθηση και οδηγεί στη λοβοτομή της κριτικής ικανότητας, που προωθεί ενα εξαντλητικό σύστημα εξετάσεων και επιφανειακής γνώσης δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για τη βαθμοθηρεία και τη μελλοντική χρησιμοθηρεία, πώς περιμένουμε να πλάσει πολίτες άξιους της χώρας και της δημοκρατίας? Όταν η αρχαιοελληνική γραμματεία εξοστρακίζεται για χάρη άλλων επουσιωδών μαθημάτων προκειμένου να "βολευτούν" ειδκότητες καθηγητών, όταν η ασυνειδησία ημών των καθηγητών δικαιολογείται με το "άθλιο σύστημα", όταν οι γονείς δεν είναι συχνά αρωγοί του εκπαιδευτικού έργου, όταν τα παιδαγωγικά δεν είναι παρά ένα μάθημα του ΑΣΕΠ, όταν διορίζεται καθηγητής που διδάσκει άγνωστο γι αυτόν αντικείμενο, όταν η καλλιτεχνική παιδεία είναι αγγαρεία και η ακαλαισθησία κυριαρχεί, όταν στην ορμή της εφηβείας ο δάσκαλος σαν οντότητα είναι απών, η εκπαίδευση δεν μπορεί να εξελιχθεί. Και με τίποτα βέβαια δεν μπορεί να ονομαστεί Παιδεία.
Στάθηκα στον εξοστρακισμό της αρχαιοελληνικής γραμματείας, γιατί δεν είναι τυχαίο ότι η Αναγέννηση, ο Διαφωτισμός αλλά και τόσα ιστορικά κινήματα στράφηκαν στους αρχαίους Έλληνες για ΦΩΣ, για ηθική επανάσταση, για εξέγερση εναντίον των υπονομευτών της προσωπικής ελευθερίας και για πηγή προβληματισμού και διαχρονικών ανθρωπιστικών ιδεών. Δεν φταίει μόνο η ελλιπής χρηματοδότηση, φταίει (για μένα) η ανήθικη και απάνθρωπη ηθική των αρχόντων μας που (ηθελημένα) δεν θέλουν την ελληνική νεολαία να υπερβεί τη γενιά της ταπείνωσης.
Παιδεία-αγωγή-μόρφωση είναι δια βίου αγώνας. Εκπαίδευση είναι πολιτειακό σύστημα αφημένο στα χέρια άσχετων και συχνά παγκοσμιοποιημένων (?) επαγγελματιών πολιτικών.
Καλησπέρα και καλό μήνα.
Δε νομίζω να υπολογίζει κανένα κράτος το πόσους γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους κλπ χρειάζεται για την επόμενη 20ετία. Ειδικά σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία! Δηλαδή η Ολλανδία πρώτα αποφάσισε πως πρέπει να έχει παραπάνω μηχανικούς και μετά έκανε την Philips ή το ανάποδο? Η Φινλανδία με τη Nokia? Η Αμερική που έχει τόσες πολυεθνικές?
Μήπως απλά καθορίζονται απο την προσφορά και τη ζήτηση, επειδή τα πανεπιστήμια μπορούν τα ίδια να καθορίζουν το πόσους φοιτητές θα παίρνουν? Μήπως πολλές φορές η προσφορά δημιουργεί ζήτηση, όπως σε εταιρίες spin-off από τα πανεπιστήμια? Είναι τυχαίο που η Silicon Valley είναι ανάμεσα σε δυο τόσο καλά πανεπιστήμια (Berkeley, Stanford)?
Τέλος, για τα πτυχιοπωλεία, ίσως πολλοί να μη γνωρίζουν οτι τα καλύτερα πανεπιστήμια της Αμερικής είναι ιδιωτικά. Μάλιστα, ο τζίρος από πατέντες και τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί στο MIT και έχουν γίνει προϊόντα τα τελευταία 20 χρόνια περίπου, ξεπερνάει το ΑΕΠ όλης της Ελλάδος. Και αυτό, από 1 μόνο ιδιωτικό, μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο. Φυσικά, αν το ίδιο το MIT όπως είναι το μετακομίζανε εδώ, όλοι θα βγάζανε τα κόμπλεξ και τις ψευτο-αριστερές αγκυλώσεις τους και θα το κλείνανε σε μια εβδομάδα.
Οπότε "μόκο"! Μια χαρά ειναι και οι μισθοί των 1,000 ευρώ και μια χαρά ειναι και η παιδεία στην Ελλάδα. Είναι ακριβώς στο επίπεδο των κατοίκων της. Για τους σοβαρούς και τους ικανούς η μετανάστευση είναι μονόδρομος. Καλή τύχη και καλά να περάσετε...
Bangladesh, Brazil, China, Chile, Egypt, India, Indonesia, Iraq, Ireland, Japan, Lebanon, Malaysia, Mexico, Pakistan, Portugal, Saudi Arabia, South Korea, and the United States.
Αυτές είναι οι χώρες που έχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια.Τα συμπεράσματα δικά σας!!!
Όντας φοιτητής στο cambridge έχω να πω οτι η τέλεια λύση είναι η αυτονομία των ΑΕΙ(αποσύνδεση τους από το Υπουργείο) και όχι η ιδιωτικοποίηση τους.Αυτά τα ολίγα.
Δημοσίευση σχολίου