Σχέση… φόβου με τα καταναλωτικά αγαθά, τα οποία αγοράζουν, έχουν οι Eλληνες, σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατανάλωση στην Ευρώπη, που, επιπλέον, καταγράφει για άλλη μια φορά ένα από τα μεγάλα άλυτα μυστήρια της νεότερης Ελλάδας: την υψηλότατη τιμή ενός καφέ…
Σύμφωνα με την έρευνα που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες, οι Eλληνες, όταν ψωνίζουν έχουν κυρίως ένα συναίσθημα: τον φόβο για την ποιότητα του προϊόντος που αγόρασαν. Tο πιο ενδιαφέρον είναι ότι τον ίδιο φόβο συμμερίζονται και οι… έμποροι. Συγκεκριμένα, το 39% των Ελλήνων καταναλωτών, ποσοστό που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, έχουν σοβαρούς ενδοιασμούς όσον αφορά την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζουν, ενώ ένα 42% των εμπόρων, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, συμφωνεί ότι «τα περισσότερα από τα προϊόντα στην αγορά δεν είναι ασφαλή».
Ο φόβος αυτός δεν... είναι απαραίτητα αβάσιμος: το 18% των Ελλήνων δηλώνει ότι έχει «προσωπική εμπειρία» από την ανάκληση προϊόντων. Αντιστρόφως όμως μόνο το 8%, το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη μπαίνει στον κόπο να επιστρέψει προϊόν ως ελαττωματικό, ενδεχομένως επειδή δεν περιμένει να βρει το δίκιο του. Κατόπιν αυτού δεν είναι παράξενο ότι το 60% των Ελλήνων -ποσοστό που είναι το δεύτερο υψηλότερο πανευρωπαϊκά- δηλώνει ότι πρώτο μέλημα στην επιλογή μιας αγοράς είναι η ασφάλεια του προϊόντος.
Μετά βέβαια τίθεται και το θέμα της τιμής. Η έρευνα της Επιτροπής περιλαμβάνει προς το παρόν ορισμένα προϊόντα σε ορισμένες χώρες. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν ότι στα περισσότερα προϊόντα οι τιμές είναι υψηλότερες από εκείνες των «νέων» κρατών-μελών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, όπου όμως και οι μισθοί είναι γενικά αισθητά χαμηλότεροι των ελληνικών. Κινούνται μάλιστα σε επίπεδο αντίστοιχο ή και λίγο υψηλότερο από εκείνο της δυτικής Ευρώπης, στην οποία τα εισοδήματα είναι κατά κανόνα υψηλότερα απ’ ό,τι στην Ελλάδα. Εκτός βέβαια από τις ειδικές και «μυστηριώδεις» περιπτώσεις, όπως το γάλα, που κοστίζει 1,31 ευρώ το λίτρο, τη δεύτερη υψηλότερη τιμή μεταξύ των χωρών για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία και φυσικά την περίπτωση του… καφέ, που όταν καταναλώνεται στα πάσης φύσεως καφενεία και καφετέριες της χώρας η τιμή του είναι μεγαλύτερη και από αυτήν στην Ελβετία. Το γιατί αναζητείται, όπως αναζητείται και στην περίπτωση της κολοσσιαίας διαφοράς Ελλάδας- Ευρώπης στα συμβολαιογραφικά έξοδα για τη σύναψη στεγαστικού δανείου…
Συνολικά για την Ευρώπη πάντως οι τομείς που η Επιτροπή διαπιστώνει τις μεγαλύτερες αποκλίσεις τιμών μεταξύ των κρατών-μελών και τη μεγαλύτερη ανάγκη για περαιτέρω έρευνα είναι η ενέργεια, οι μεταφορές και οι τραπεζικές υπηρεσίες, στις οποίες παρατηρήθηκαν οι μεγαλύτερες αποκλίσεις στις τιμές μεταξύ των κρατών-μελών. Μάλιστα, οι ελληνικές τράπεζες διακρίνονται εν προκειμένω κυρίως για το πολύ υψηλό κόστος των τραπεζικών εργασιών από και προς χώρες εκτός Ευρώπης.
Του Kωνσταντινου Καλλεργη στην Καθημερινη
0 μας είπαν την γνώμη τους, εσύ;:
Δημοσίευση σχολίου